Resultatet
Idag kom resultatet efter blodprovet jag lämnade för 2 veckor sedan och tyvärr så var det inte dom resultat som man hade hoppats på utan det var ett bakslag för min hälsa.
Faktum är att jag har mått illa hela tiden sen jag fick det där resultatet för det finns inget värre för mig att tänka att jag kanske får diabetes i framtiden.
Mina resultat ligger precis i riskzonerna och mycket kan man göra genom sin livsstil där träning och kost ingår. Blodtrycket var lika högt som förra gången dock är det inte livsfarligt men det är inte bra på sikt precis som blodfetterna och det höga fastande P-Glukosen.
Resultat:
x Högt blodtryck 160/90 som förra gången och kontroller 2014.
x Höga blodfetter
x P-Glukos (Fasta) var 6,8 vilket är högt och precis på gränsen.
Åtgärder:
x Mer motion (Får öka lite på detta)
x Äta rätt
x Träning hos PT. (Börjar på Friskis & Svettis med en PT)
Så jag har sedan länge varit inställd på att träna och motionera vilket jag nu även gör. Jag går mer trappor istället för att ta hiss. Varje dag går jag cirka 10 000 steg enligt min Garmin Vivo HR. Men blodsockret var jag inte redo på. Det var nog mest läskigt. Kanske har det mina erfarenheter kring diabetes att göra som när farsan kollapsade framför december 2010. Jag ringde ambulansen och tog blodsockret som visade sig vara 26,7 vilket är farligt. Sedan har jag lite erfarenheter av detta då jag jobbade som vårdbiträde på Tiohundra AB (2011-2013). En morgon gick jag in till en äldre man. Han svarade mig inte på tilltal varpå SSK tillkallades. När vi tog test på blodsockret var det 2,7 så han var nära att hamna i diabeteskoma. Han fick glukos och piggnade till.
Vem har sagt att livet var enkelt? :-) Det finns alltid något positivt att ta fram från något negativt. Jag har varit på undersökning och gjort lite kontroller. Jag ligger på nivåer som kräver att man tar till någon form av åtgärd och det finns hopp. Vulkanen är inte långt borta och lyckas jag åstadkomma med att vända på trenden så kan jag utföra vulkanbestigningen i december.Tur att jag tog reda på lite sådant här innan jag går vidare med träningschemat.
Tack Lucia för att du tog mig till undersökningen. Utan dig hade jag ej kontrollerat detta.
Så jag ska börja träna på gymmet för hälsan. Det här är livets chans till förändring - jag måste ta den!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar