tisdag 19 juli 2016

Semestern slut - dags att jobba!



Då var semestern avslutad och jag tillbaka på kakfabriken igen. Semestern var lyckad med både fiskeäventyr och en trip till Tallinn och den avslutades med ett beösk på The Abba Museum samt ett besök på Blå Porten på Djurgården.  Jag kan verkligen ge full rekommendation till samtliga dessa ställen så har ni vägarna förbi så åk dit.




Fiskeäventyret på skedviken.


Här fick vi verkligen ett E/R (Expectations/Reality)känsla. Första båtturen var lite lustig då var det ganska mycket vind  och vågorna förde oss snabbt in på land snarare än ut på sjön. I min värld (Expectations) såg det lite annorlundare ut men det var roligt att prova båten om inget annat. Det blev inte så mycket fiske den här gången och likaså efterföljande gång då var det tyvärr också omöjligt pga vädret. Men till slut hittade vi en dag då vi kunde fiska. Det var fint väder och inga vågor som snabbt förde oss tillbaka till land. Vi fick ett par kast och sedan så fastnade linan på något konstigt sätt inuti fiskespöet så den blev avbruten lika snabbt som Arne Weise sa God Jul på julafton i SVT förr. Men det var underbart så länge det varade. :-) Jag tror att man ibland inte ska förvänta sig allt för mycket. Till exempel om du ska gå på bio. Du ska inte förvänta dig WOW moment utan ta det som det kommer utan förväntningar. Med det sagt vill jag inte påstå att det vart dåligt men snarare lite lustigt ute på sjön. Ta det som det kommer! :)


Resan till Tallinn

Frugan och jag älskar att resa i världen så den här semestern blev det en liten kryssning till Tallinn. Från Värtahamnen åkte vi 17:30 14 juli. På båten blev det både buffé och underhållning som var mycket bra och uppskattat av både oss och andra närvarande.

Jag tyckte maten var riktigt god och för er som inte varit på denna kryssning kan jag bara säga åk! Du kommer inte ångra dig. För den som vill kan man ju även handla lite dricka i Taxfree butiken.

 Vi kom fram dagen efter runt 10:00 och det först intrycket av Tallinn var att det var lite likt Gamla Stan i Stockholm faktiskt. Av det lilla vi såg så var det faktiskt väldigt fint och trevligt ställe.

Vi promenerade runt lite i gamla Stan och kikade på av Tripadvisor rekommenderade ställen.





Abba Museum - om man tycker om ABBA.

Jag har aldrig varit något stort ABBA-fan men jag måste säga att jag blev mer intresserad av ABBA efter att vi besökt museet. Det var otroligt stort och det fanns mycket man kunde se och höra från ABBA. Jag tycker att besöket gav mycket och det väckte upp ett intresse i mig för just den här gruppen. Det är svårt att förstå hur populära dom faktiskt var om man inte har koll som mig (Född 1989)


Sjukhusbesök med dystra besked.

År 2014 gick jag på 3 stycken blodtryckskontroller som samtliga visadepå högt blodtryck och man rekommenderade en kontroll efterföljande år. Igår kollade jag blodtrycket som återigen visade högt blodtryck. (160/85) Vilket givetvis inte var bra. Jag vet inte hur det här påverkar mitt beslut att gå upp på Acatenango om 134 dagar. Men jag har just nu i livet satt in åtgärder för att slå tillbaka och försöka få ner blodtrycket till normala nivåer. Ett högt blodtryck är inte bra "on the long run" och kan ge hjärt och kärl sjukdomar.

1. Stressa mindre
2. Mindre socker
3. Ökad motion samt styrketräning


Externt innehåll: (Tripadvisor)
Läs min recension om Blå Porten här på Tripadvisor. (Kommer snart)
Läs min recension om The Abba Museum här på Tripadvisor. (Kommer snart)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar