onsdag 16 november 2016

New Life

Läkarbesöket
Efter att vi har ändrat vår livsstil och dragit ned på socker och kolhydrater såg samtliga värden lite bättre ut. Det tar lite tid innan allting sjunker till normala värden men det såg mycket bättre ut än när jag var hos doktorn första gången augusti 2016. Här kan man faktiskt konstantera att genom att ändra på kost och ett aktivt liv kan man förbättra sina värden.Resultatet nedan, svart på vitt, bekräftar att jag är på väg åt rätt håll!

Dåliga blodfetter:
Tidigare: 4.0
Nu: 3,7

Blodtryck:
Tidigare: 165&95, 165/95, 165/80
Nu: 125/85

Blodsockervärde:
Tidigare:6,8
Nu: 5.5



Att vända kapitel 
Nu gäller det att fortsätta i samma riktning. Idag gick jag in på T-Snabben vid Tekniska Högskolan och skulle köpa lite kattmat. Förr hade jag säkert köpt en chokladkaka eller bulle men idag gjorde jag inte det.Jag har helt enkelt inte samma behov av det längre. För att kontrollera hungern har jag hittat ersättare och fika gör jag på helgerna. Inte nog med att jag sparar in hel del med pengar så vinner jag lite på hälsan också i längden. Tack till frugan vid sidan som hjälper mig så lyckas jag. Det är en sak att göra en tillfällig förändring och det är en helt annan sak att sluta med det i huvudtaget. Den verkliga förändringen är en process, och den är inte enkel, men som består och det är den som fortsätter när morgonens dimslöjor möter dagens första solstrålar.

Förändringarna: Det var över 6 månader sedan jag drack läsk. Det var förmodligen 2 månader sedan jag tog smör på mackan hemma. Det var över 3 månader sedan jag köpte choklad/Godis i affären. Lika viktigt som att äta rätt är det att röra på sig varje timma. Sedan jag började att ändra på kosten har jag också ätit Havregrynsgröt till frukost varje dag, något jag slarvat med. Vi håller oss till en kost där vi äter kött 1 gång i veckan och fisk 2 gånger i veckan. Vi ersätter ris/potatis med andra nyttiga alternativ.


Sky's the limit
För snabba äventyr på alla underlag.
Jag har haft problem att komma igång med träningen den senaste månaden men igår fick jag energi att börja träna så jag sprang 5km igår kväll och det kändes riktigt bra. Jag blev glad igen helt enket. Tiden flyger och den tänkta vulkanbestigningen närmar sig. Jag har till det köpt ett par riktiga skor som skall hjälpa mig på vägen upp bland molnen. Jag har läst ett flertals artiklar och har kommit fram till att dessa blåa skor som har en rad olika funktioner är något utav vad man skulle kunna säga skornas konung och den kostar därefter.

Salomons legendariska passform kombineras med skydd och stötdämpning i ytterst lätta i en sportig känga för milslång bekväm vandring med packning i alla terrängtyper.


Det var allt för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar