onsdag 15 februari 2017

Vårkänslor, hälsa och företagande.



Varma strålar
Vilken lyx med en sådan underbar dag med solstrålar som värmer. Det märks snabbt att vi får behålla det underbara lite längre varje dag. Där är den som ger oss Liv och energi. Den som förser solpaneler med ström för oss att förbruka. Till och med en av mina handklockor har slutat att fungera på grund av det har varit för lite sol men det här får vi tolka som att vi äntligen är ett steg närmare vår och sommar. :-) Det är en varm känsla även när det är minusgrader och det gör mig gott att snart är sommaren äntligen här :)...

Hamnat i gamla rutiner
Det är så lätt att hamna i gamla rutiner igen. Träningen har legat på is och jag har misslyckat fatalt med att minska på sockret - vår moderna tids drog och gift. Jag har inte köpt något i affärerna utan det har kommit in från andra håll. Sen igår, 14 februari, har jag tagit tillbaka kontrollen. Igår blev det en kvällspromenad på  en hel timma och idag gick jag från jobbet till slussen. Det är här vi kan göra skillnad vi som sitter mycket på arbetstid. Vi måste öka vår vardagliga motion. Visst, det är bra om man tränar 2-3 gånger  veckan men det hjälper nte utan något vi alla måste lägga ett krut på är just den vardagliga biten i våra liv.

Tips på förbättringar
Hjärt och kärlsjukdomar har ökat enligt en färsk rapport. Vad  vi kan göra för att motverka dessa är alltså följande: Det du kan göra är att ta en lunchpromenad. Ställ dig upp oftare och rör dig minst varje 20 minuter om du har ett stillasittande jobb. Istället för rulltrappor - använd trapporna. Har du ett ståbord -använd det oftare. Eftersom ämnet redan är behandlat så finns färsk information vad du kan göra här.

Jag som IT-Tekniker måste givetvis komma med tips på teknisk utrustning som du kan köpa som hjälpmedel för att komma igång. Den här kan peppa dig och den säger till om du varit för inaktiv. Den har en pulsmätare, du kan se steg, och även mäta hur du sovit föregående natt. Den har en rad funktioner som kan vara intressant för vem som helst egentligen.

Garmin Vivosmart HR.- Jag köpte produkten förra året efter att jag varit på Ljud, Bild och Ljusmässan i Älvsjö där jag fick möjlighet att testa flera från Garmins sortiment. Min fru och jag var övertygade om att den här, den skulle passa oss perfekt. Så gör träningen lite roligare med övervakning på puls.

Företaget
- Webbslingan Consulting Sweden

För oss som har företag måste man snart även deklarera företaget. För mig brukar den här delen var lite svår då Skatteverket har sina komplicerade ord och ja, jag tycker helt enkelt inte om att hålla på med bokföring. Men nu har jag tagit hjälp av Visma Bokföring. Jag kör ett test så får vi se hur det lirar framöver då jag har 20 dagar på mig på testversionen utav Visma Bokföring.  Sedan 2014 har det gått sämre för varje år i samband med att jag justerat tjänsterna och den stora delen var just supportdelen tidigare som jag inte erbjuder på samma sätt längre men jag ser fram emot att lansera den nya hemsidan inom kort i linje med nya tjänster.

Det har varit väldigt nyttigt och spännande att driva företaget som snart fyller 7 år. Det har varit spännande att få ta del av hur tekniken har förändrats och ända sedan surfplattorna kom så försvann antalet helpdeskärenden ganska snabbt. I takt med denna förändring försöker jag även att anpassa företaget och hitta nya slingor så att jag kan föra skeppet vidare för det är roligt att driva företag. :-) Men samtidigt förstår jag att det finns en risk att verksamheten läggs som en passiv verksamhet om det inte går bättre. Det har givit mig väldigt mycket som person på flera sätt.


JHL





2 kommentarer: