torsdag 2 februari 2017

Handoperation - Så himla glad och nervös.

Blandade känslor

Igår fick jag äntligen besked om operation. Allt som började hos Fridhemsplans vårdcentral för snart 1 år sedan med frågan om man kunde åtgärda mitt långfinger eller ej. Doktorn skickade mig till Sabbatsbergs Sjukhus där jag fick träffa en läkare som skickade mig vidare till nästa expertenhet Södersjukhuset. Där fick jag träffa en specialist på denna typ av skador. Det var även här vi valde att gå vidare med min högra hand. Jag har alltid trott att det inte skulle gå att fixa men ingenting är omöjligt. Så igår fick jag hem en massa information om hur allting går till. Det kommer bli en inskrivningsdag där vi går igenom rent praktiskt hur detta ska gå till, röntgen och lite undersökningar inför operationen. För mig som är högerhänt kommer det givetvis även bli tufft att under en period ej kunna använda den.



Det var blandade känslor när jag mottog brevet. En viss känsla av nervositet känner jag givetvis. Min senaste operation sövdes jag (2014) vilket var skönt. Det var lite roligt för ingen sa att jag skulle bli sövd men min puls var nog 220 också så det var väl anledningen. Haha jag vaknade helt groggy och då var det klart. Operation som operation - klart det är nervöst. Jag tror hela grejen med sjukhus gör mig nervös faktiskt. Men jag kommer säga att ifall dem vill spela in operation i utbldningssyfte så är det ok. Jag menar det är väl bra för nästa generation som ska lära sig?

Hur går det till?
2 stycken operationer kommer genomföras. En sena från handleden kommer att användas till att koppla ihop senan till långfingret. Jag fick berättat att 75% har en lite längre sena på antingen höger eller vänster hand som är lång. Operation nummer 1 tar 4 timmar att genomföra. Operation nummer 2 vet jag inte så mycket om ännu. Op sker i maj.

Tillbakablick -1991
Allting började för väldigt länge sen i en stad väldigt långt borta etc etc kort och snabbt:
Jag tog upp en glasflaska på dagis och skar mig i handen. Åkte akut in till Sabbatsbergs Sjukhus där handen opererades. Mitt pekfinger och långfinger var nästan av.Jag skar av en sena tilll långfingret och har aldrig kunnat böja den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar