onsdag 8 mars 2017

En livsnjutares princip





"Första kravet för att förstå framtiden är att förstå nuet"
Hans Rosling
Han lämnade jorden allt för snabbt. Jag tror vi har mycket att lära av Hans Rosling. Såg nyligen en väldigt bra video på Ted Talks där jag uppmärksammade ett av hans ord som jag nu tänkte föra vidare till mina läsare och de som kan tänka sig vara intresserade. Han var en mycket klok man och det är viktigt att hans budskap och visdom förs vidare till andra människor.Vi skulle behöva hans visdom nu när det är så mycket orättvisor som förekommer. Lögner sprids, näthatet & allt annat. Men vi ska föra hans visioner vidare så att dem inte glöms bort.

Händelser som kan förändra livet
Ikväll var det middag med fru och vänner vid Östra station. Väl i Rimbo var det min tur att ramla. Det var väldigt halt. Två kraftiga smällar, en på knät och en som gjorde att huvudet föll åt höger så det blev någon nackspärr påminner om hur skört livet kan vara. En dag i taget som livsnjutare är principen men hur håller man fast vid det när livets rutiner tar över och dagarna går in i varandra. Saker ska göras. Energin som sakta försvinner i det tomma vintermörkret. Det är inte lätt men efter mörker kommer ljuset och det blir alltid bättre förr eller senare. Livet är inte serverat med en påse lösningar på en gång.  Varje människa kämpar med sina krämpor på ett eller annat sätt. Vare sig det är psykiskt eller fysiskt och precis som kapitel efter kapitel i en bok så kommer det även en vändning. :-) 

Ett namn som påverkat mig idag.
Pablo Ráez Martínez, har berört mig på flera sätt. Jag hade hoppet att han skulle vara vid liv fortfarande men tyvärr så har han somnat in.. För er som inte läst detta, gå dit och läs. Länk till artikel på Uppskattat Jag skulle nog vilja påstå att det som Pablo beskriver är grunden för varje livsnjutare. Det är så vi alla bör leva som han beskriver, vare sig som livsnjutare eller annan sort.

Pablo skrev innan han dog ett meddelande som han har lämnat till oss. Vila i frid Pablo.

”Jag har tänkt på något som jag skulle vilja dela med er. Vi lever i en värld där vi belönas för hur länge vi jobbar. Det innebär att våra liv bestäms av tid. Vi lever som slavar i detta byråkratiska system. Sakta men säkert, förstår vi vår planet: Vi smälter polarisarna, vi producerar utan kontroll, vi skapar krig, dödar människor och många andra saker som dödar vår jord. Och allt detta för pengar.
Vi är inte nöjda med det vi har, utan vill hela tiden ha mer. Livet borde levas enkelt: i ett samhälle som verkligen ser till alla människor och bryr sig om vår vackra jord. Vi måste lära oss var som verkligen är viktigt, och uppskatta dem. Vi måste älska mer; oss själva och sedan hela världen. Man kan inte älska andra om man inte älskar sig själv först.
Låt oss alla le lite mer, kramas lite mer, vara fredliga och vara den bästa versionen av oss själva. Låt oss vara tacksamma att vara vid liv och kunna vakna upp varje morgon.”
...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar