lördag 8 april 2017

FN - För en bättre värld - Kemattacker. terrorattacker, du och jag är vittnen.


6 april 2017 EM.
Jag tror på FN:s arbete och stödjer allt arbete som FN jobbar med. Jag har gjort det i 10 år nu. Jag började som medlem med att närvara på en konferens september 2007 i Stockholm. Sedan dess har jag på ett eller annat sätt stöttat verksameheten - passivt och ibland aktivt. Jag har även varit med i styrelsen i Norrtälje FN Förening en period. Verksamheten är idag lika viktig som när den startades 1945 efter andra världskriget då så många som upp till 60 miljoner människor dog. 

Om vi inte aktivt jobbar för ett rättvisare samhälle så kommer det finnas någon som kommer mörda människor på ett eller annat sätt. Frihet är ingen självklarhet. Se på Nordkorea. Uttrycksfrihet är ingen självklarhet. Se på Ryssland. Homosexualitet är ingen självklarhet. Se på Tjetjenien (bland annat) FN:s jobb har sedan starten utvidgats och flera stora punkter står på dess agenda. Det har ALDRIG funnits så mycket jobb som det gör just nu inom FN. Vi har mycket att göra. Det är frågor om rättvisa, krigsbrott, jämlikhet och säkerhet i våra nationer. 

Den fria världen, vår demokrati är i krig mot terrorismen. IS, en försvagad grupp, slår till mot centrala delar i världen. Belgien, Frankrike, England, Ryssland - vilket blir nästa land? Blir det vi? Många gånger har jag funderat över det här.  Sedan finns det givetvis de andra grenarna: Al Qaida och andra grupper. Men låt inte rädslan ta över. Det finns folk som jobbar på att skydda oss från sådana hot. Låter du rädslan ta över så har dessa grupper lyckats med sitt mål. Lev livet som det skall levas utifrån dina förutsättningar. Ta en dag i daget. 

Världen ser på när människorna i Syrien dör. 100 människor dog nyligen i en vad som antas vara kemattack. Barn dog. Jag är en som ser på och jag kommer nu att göra allt i min makt för att påverka de som är i en sådan ställning att agera. Ta reda på vem som utförde attacken och lagför dem. Detta är ett krigsbrott. Det är inte första gången och förmodligen inte den sista gången. Man blir förbannad och tappar hoppet. Men det finns hopp.


7 april 2017 EM.
Terroristattacken i Stockholm

Mitt under skrivandet av detta inlägg så skedde det som inte får hända men som nu har hänt även för oss i Riket. En lastbil kapades och en terrorist körde över människor mitt i Stockholms hjärta och tog 4 människors liv och skadade ett flertals människor.  Våra tankar och hjärtan är nu med alla som förlorat sin närstående. I sådana här tider gäller det att vara starka och inte glömma bort terroristernas mål som är att skrämma och skapa "terror" i våra sinnen & hjärtan. Jag tänker på alla drabbade i Stockholm med deras familjer. Vila i Frid.
8 april 2017 EM
En planerad Kurs
Jag skulle närvarat på en kurs i Malmö idag med min fru men i och med denna attack så blev resan inställd. Istället blev vi hemma och tog del av nyhetsrapporteringen under större delen av lördagen från centrala Stockholm. Sakta har det sjunkit och jag har nog ännu inte riktigt förstått det här. Det är svårt också att förstå dessa terrorister hur dem tänker i deras agerande, vilket hat som finns i dessa kalla människor. Vilket fegt och meningslöst hat som finns hos vissa individe. Det finns inga ord mot ett sådant hat.

Ilska, sorg och beslutsamhet
Mitt i sorgen kommer även ilska och den gemensamma nämnaren blir beslutsamhet att gå vidare tillsammans, endade mot det meningslösa hatet. Tillsammans kan vi utfärda stordåd och vi ska visa terroristerna att vår demokrati inte blivit svagare utan snarare är starkare än någonsin tidigare men vi gör det i vår takt och på våra villkor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar