måndag 10 april 2017

Sverige går vidare




Polisbilar iklädda i rosor
Så var måndagen ikapp och dagen åter till vad som skulle kunna kallas det normala men det blir aldrig normalt igen. När morgonen gryr och vi vaknar så är det en ny dag där det råder sorg och tystnad. Vi vaknar upp för att vi måste ta oss vidare framåt. Under min promenad i Stockholm City fick jag se tusentals med människor. Många tysta och flera som var ledsna. Jag fick även se flera poliser som hade fått fina blommor Flera polisbilar var även dessa klädda i kärlekens färger. Det var kyligt ute men jag kunde finna och känna värme i situationen när jag såg poliser ta emot kramar och människor som samtalade med varandra.


Det är obegripligt att förstå och i det stora hela gör det att man blir både förbannad och känner en viss hopplöshet. Man blir förbannad på att det finns människor som begår dessa brott. Hopplösheten i att man kanske aldrig kommer förstå och vi kommer aldrig att få ett svar för det finns inget svar på det här. Det finns inget som någonsin kan vara rätt i en sådan handling mot någon. Det är obegripligt. I många länder är detta en vardag och jag tror vi alla fick en liten inblick i hur det kan vara i skräcksituationer när vi är hotade. Den här attacken tog 4 människoliv och 1 hund.

Klart det aldrig kan bli normalt igen. Inte för flera familjer som förlorat sin närstående och inte för alla inblandade som var med den dagen och blev vittnen till denna fruktansvärda händelse. Den här händelsen chockade oss alla och det är nu vi som måste kämpa oss igenom den sorg och förtvivlan som den här attacken gett upphov till. Ingenting är säkert men det som garanterat består är att imorgon kommer solen att gå upp igen och den skiner för dig och mig. Allt innan kommer vara bestående och allt därefter är något vi måste gå igenom. Jag lider med den 11-åriga flickans familj också. Där kan inget någonsin återgå till som det var förr.



Jag är tacksam att jag är född och uppvuxen i Sverige. Ett land som är öppet för alla och har demokratiska värderingar. Vi har ett fungerande skattesystem där pengarna fördelas på b.la. skola, vård och omsorg.Jag är stolt över att vara svensk och se hur många som ställde upp för sina medmänniskor i nöden. Vi har det bra här i Sverige och jag delar gärna det med dig så länge du uppför dig enligt våra lagar och regler. Jag betalar gärna skatt för att det ska gå runt och täcka flera nödvändiga delar i ett fantastiskt system som vi har. Jag är också tacksam över våra poliser, räddningstjänst och sjukvård som alla arbetat superbt genom den här händelsen.

Frågorna kvarstår. Det är obegripligt. Det är frustration. Men Stockholm kommer leva vidare och tillsammans kommer vi vända kapitel oavsett hur tungt den än må vara....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar