Innan du läser mina ord så ska du läsa detta.
Vrida tillbaka klockan
Jag önskar att det fanns något jag kunde göra för alla människor som befinner sig så djupt i en depression att dem begår självmord. Jag önskar jag fanns i deras liv för att rätta till på allt. Jag önskar jag kunde rädda cassidy, Odin... Det är bara några av tusentals människor som valde att avsluta sina liv pga mobbning. Men det går inte att vrida på klockan och jag kan inte. Det tar i ens sinne att höra deras berättelser och hur grym människan kan vara.
Vem är det som mobbar?
För mig har vuxna personer som mobbar - egna problem att hantera. Veka människor som är i behov av hjälp som hckar på andra människor. Det finns mycket där hos dessa personer. Hur ser deras miljö ut på hemmaplan? Barn/Ungdomar kan vara elaka, den saken är klar. Det är lätt för en grupp att skratta åt en annan människa. Men vi är alla olika och det kan uppfattas på olika sätt.Som ni märker så blir jag tagen av hela situationen. Det är viktigt som föräldrar att lära sina barn grundläggande saker som att man ska respektera andra människor och man ska behandla alla lika. Jag kan tänka mig att många som mobbar saknar något. Problemet ligger hos personerna som utför detta inte hos den som blir mobbad.
Mobbning kvarstår
I takt med Sociala medier och vårat digital liv så tror jag att mobbningen kommer öka. Fler människor kommer må dåligt "on the long run". Visst, visst, det digitala är bra men allting har sina nackdelar. Det är lätt för trollen just nu att gömma sig bakom skärmarna. Det har redan skett fall på sociala medier där människor tagit sina liv pga mobbing. Jag tror det måste komma nya lagar illa kvickt för att få till bukt med problemen. Flera negativa delar är att det "sociala umgänget" minskar och vi spenderar allt för ofta tid bakom skärmarna istället för att umgås med nära,kärafamilj & vänner. Det kommer sannolikt öka den pykiska ohälsan.
Technology… is a queer thing. It brings you great gifts with one hand, and it stabs you in the back with the other.
– Carrie Snow
Serie på Netflix sätter känslorna i rörelse
För några veckor sedan såg frugan klart på en väldigt bra serie på Netflix som heter "Tretton skäl varför" (eng: 13 reasons wy) Den väcker många minnen om flera olika scenarion i livet man varit med om.
Jag har blivit förskonad från en sådan typ av mobbning men jag känner några som blivit mobbade på ett eller annat sätt. Sen har det funnits några grabbar som varit jobbiga och jag har haft mörka ensamma stunder vandrat genom livets korridor i skolan men det har alltid funnit ljus i min omgivning därför är det extra viktigt för föräldrar och vänner att vara observanta för sina nära & kära och vara en stöttande pelar i allt som sker i livet.
Jag tror att den här serien har blivit så populär av den anledningen att många känner igen sig i det hela och har varit med om något på ett eller annat sätt. Det visar också hur djupt mobbningen sitter och vilket stort problem detta är i samhället.Det krävs inte mycket för att en människa ska komma ur fas i livet och vi måste alla hjälpas åt för att få bukt med problemet. Våga göra rätta beslut och försvara människor som behöver det. Jag ser fram emot säsong 2 av Tretton skäl varför.
Jag har blivit förskonad från en sådan typ av mobbning men jag känner några som blivit mobbade på ett eller annat sätt. Sen har det funnits några grabbar som varit jobbiga och jag har haft mörka ensamma stunder vandrat genom livets korridor i skolan men det har alltid funnit ljus i min omgivning därför är det extra viktigt för föräldrar och vänner att vara observanta för sina nära & kära och vara en stöttande pelar i allt som sker i livet.
Jag tror att den här serien har blivit så populär av den anledningen att många känner igen sig i det hela och har varit med om något på ett eller annat sätt. Det visar också hur djupt mobbningen sitter och vilket stort problem detta är i samhället.Det krävs inte mycket för att en människa ska komma ur fas i livet och vi måste alla hjälpas åt för att få bukt med problemet. Våga göra rätta beslut och försvara människor som behöver det. Jag ser fram emot säsong 2 av Tretton skäl varför.
Referenser:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mobbning-raknas-leda-till-45-sjalvmord-om-aret
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/14-aring-tog-sjalvmord-efter-natmobbning
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19847105.ab
http://uppskattat.se/mammans-starka-ord-i-det-oppna-brevet-till-mobbarna-som-valdtog-hennes-dotter-hyllas-nu-over-hela-varlden/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar