| Fikastund |
| Promenad |
Nu har jag satt på mig filosof mössan här med lite tankar kring livsgnista.
För några dagar sedan åkte jag bilen på väg ut till Ekeby. Jag stannade och tittade upp mot universum och alla stjärnor och planeter som finns (eller fanns för vi tittar på en svunnen tid) . Det var inte något moln på himmelen. Det är otroligt. Jag tycker att ibland måste vi stanna upp i vardagen och titta upp mot det otroliga som finns där uppe och vara tacksamma för det vi har. Vi tittar upp mot det som redan har hänt. Under den här tiden hann jag filosofera på livet för under samma dag besökte jag far och vi tog en kopp kaffe tillsammans och sedan gick vi en längre promenad. Det gjorde han lycklig. Min pappas livgnista är vi, hans familj.
| Ser ni vad vi såg? |
Gör någon lycklig
Vad är det som får en människa att vara lycklig? Svaret är såklart olika beroende på vem du frågar. Alla är vi olika och har olika (svar) perspektiv på detta. En dotter till den rika familjen kanske blir lycklig av pengar och glamour medan en fattig flicka i någonstans i centralamerika blir glad bara det finns mat för dagen eller möjligheten att kunna gå i skola tillsammans med sina vänner. Jag strävar oftast efter att göra min fru och far lyckliga efter de förutsättningar som finns. (samt även min familj såklart)
Precis som för alla andra så har vi olika förutsättningar att kunna genomföra vissa saker i livet. Vare sig det handlar om promenader eller handlingar av kärlek som exempelvis göra frukost på morgonen eller en riktig god middag på kvällen. När jag gjort detta vill jag göra mer för andra runomkring mig.
Vilka krav ställer vi på livet egentligen när det kan vara så enkelt? Livet handlar inte bara om lyx och glamour. Alla har rätt till att få mat på bordet och en utbildning för att kunna ta sig vidare i livet. Ibland kan det vara så enkelt som att ett spontant besök och en pratstund med en kopp kaffe kan göra en människa lycklig. Det bästa du kan göra idag är att vara en livsgnista för din nära/kära för tiden är något som inte går att ersätta.
Var livsgnistan för någon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar