onsdag 21 december 2016

Guatemala - Ett land man återvänder till.

Guatemala
Vid landning var det spänt, vinden gjorde att det var svårt att landa och precis som vi alltid är, är vi tacksamma att vi landat säkert igen. Jag är alltid lika häpen över piloterna som gör ett enastående jobb som lyckas flyga oss hela vägen från Sverige till Guatemala.(Arlanda-London-Miami-Guatemala) Flygplan är som ett fjäder i luften och det är lite smånervöst ibland men det är givetvis lika spännande och något vi verkligen älskar - resa i världen - göra skillnad på våra villkor. :-)



Efter ha landat i Guatemala och äntligen träffat familjen vi längtat så mycket efter så har nu vår semester börjat. Jag blir alltid lika häpen när jag kommer hit. GlädjenVärmen, Kulturen och Alla människor jag möter under livets färd tillsammans med min frus familj. Här är livet enkelt lika mycket som svårt. Många hårt arbetande människor som sliter dag in och dag ut för att allt ska gå runt. Det finns en glädje i gemenskapen som jag inte tidigare upplevt någon annan stans.

Ett av de lyckligaste länderna i Världen
Inte konstigt att att Guatemala är ett av de länder som rankas som ett av de lyckligaste i världen och det kanske är här vi från väst måste hitta inspiration för att ta efter. För att citera kvinnan från artikeln ovan:- "Happy people are not those who have the most, she says, but those who are most grateful for what they have"

Guatemala - "The country of eternal spring"
Mycket av de frukter som finns i Riket kommer från centralamerika/sydamerika bland annat. Här finns kaffet, bananerna, apelsiner, mango och citroner - allt möjligt - färskt och gott utan en massa kemikalier inblandat. Vi som bor i Europa har mycket att lära oss från länder som Guatemala. Det är här jag ser och lär. Får inspiration.

Talang
Utanför bilfönstret är en lång bilkö. En kille kommer från hörnet, säkert 14 år gammal. Han håller i 3 stycken machetes som han börjar jonglera med. Wow... Den här killen kan han och han gör rätt för sig. När han var klar öppnade vi fönstret för att ge en slant för visningen. Vilken talang. Då det är brist på jobb hittar barn/ungdomar sina jobb själva. Många gör fina hantverk i tyg och säljer bland annat på gatorna och runt turiststråk.

 Jakten efter julgranen
För några  dagar sedan var vi till en marknad och försökte hitta en passande julgran. På marknaden fanns många Maya Indianer som hade otroligt fina hantverk. Jag har aldrig varit på denna marknad tidigare och det var roligt att få se denna. Efter att ha hittat en passande julgran kom det två killar, 7 år samt 8 år gamla som ville hjälpa till att bära julgranen åt oss. De tog tag i julgranen och försvann under den. Vi tackade så mycket för hjälpen men avvisade dessa unga grabbar. Däremot kunde de få följa med oss till bilen. Därefter fick de var sin slant som tack för sällskapet.

Förutsättningar
Givetvis får man tankar kring sin egen uppväxt. Inte bar jag några julgranar inte vid den åldern men jag förstår att här är helt andra villkor och förutsättningar för människorna. Det är här Sweaid i framtiden ska göra sin insats. Förhoppingsvis.

Julen
Ron Botran - Äkta vara från Guatemala. 15 år gammal Romt

Snart är det jul igen. Familjer samlas runt bordet, mat skall ätas upp. Det handlar inte om värdet på presenten du har fått eller i det du ska ge bort. Julen handlar om: Jesus födelse.

GlädjenVärmen, Kulturen och Alla människor jag möter under livets färd. Ibland kan man inte beskriva i ord allt som upplevs och vilken tacksamhet jag känner till livet men som livsnjutare var det ett försök att beskriva det här och dela med mig.

Jag vill passa på att önska en riktig god jul!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar