måndag 26 december 2016

Acatenango & Semuc Champey - Gott nytt år!

Acatenango - Det börjar närma sig

Foto från Google Earth
Efter många dagar av sol,glädje och julfirande börjar det närma sig. Efter år av väntan, månader av planering börjar det nu närma sig. Med hjälp av Google Earth har jag lokaliserat vulkanen som kan ses nedan "Volcán Acatenango". Med den blåa bollen ser ni vart vi befinner oss just nu.  Efter att ha läst recensioner & bloggar om andra som rest dit har jag nu tillräckligt med information. Vissa skriver att man bör förbereda sig inför en sådan vulkanbestigning genom att vara på hög höjd ett par dagar innan. Då tog jag reda på att höjden vi befinner oss just nu är 1500 m.ö.h vilket är riktigt bra. Pacaya är 2500 m hög som vi besteg förra gången vi var här. (lika hög som Kebnekaise) Vi bor ju högst upp här på ett berg i Linda Vista så det är en fördel.

Förbedelser

Vind & vattentät skaljacka.
Förberedelserna har varit av enorm art. Först behöver man leta sig fram till en byrå som anordnar dessa resor. Jag kommer bestiga vulkanen tillsammans med OX Expeditions - Experts in adventure Guatemala.När man har det klart så man bestämma sig om man ska upp på deras dagspass eller nattpass. Nattpasset är lite dyrare och kräver mer utrustning medans dagpasset som också kan vara lite hårdare är från 05:00 - 17:00. Enligt informationen tar det 5-6 timmar att bestiga vulkanen. Sen äter man lunch på vulkantoppen. Sen efter ett tag går man ned igen tillbaka kl 17:00. Bor man inte i Antigua så lär man boka ett boende för dagen innan vilket jag nu gjort. Så vi checkar in på ett hotell 28 december. Sen kommer jag bege mig tidigt på morgonen till OX kontoret där man "checkar in" kl 05:00 den 29 december. Sen börjar äventyret! Jag räknar med att vara extremt trött så vi sover över även den 29 december för att återhämta mig lite.


Skornas konung

Underställ

Utrustning
Flanellskjorta, vantar & mössa
 av 100% Ull.
Köp ett ett par riktigt bra skor att ha med dig. Med tanke på höjden så behöver man även ett par bra strumpor, mössa,  vantar, underställ och en jacka. Köp gärna kläder med ull/merinoull som är varma. Du ska inte ha kläder med bomull då det inte transporterar bort fukten som kan finnas på dessa höga höjder Allt behöver inte vara nytt. Gå och kolla på second hand butkerna för där kan man finna passande kläder.


100% ull, vama och sköna! :)






Minst 3L vatten krävs.

Lite snacks för energi.











Semuc Champey

Efter Antigua & Acatenango kommer vi resa iväg till Semuc Champey och fira det nya året där. Det är en resa vi sett fram emot länge. Det ligger ett par timmar bort och det kommer bli ett riktigt äventyr. Vi hörs igen nästa år med fler bilder och så får vi se hur allt har gått.



Gott nytt år!


1 kommentar:

  1. Spännande, lycka till med alla äventyr. Gott nytt år på er.
    Önskar Uffe Larsson.

    SvaraRadera