onsdag 7 december 2016

Mänskligt Misslyckande

Vad har Rwanda gemensamt med Syrien?
Krig och elände, det har hänt förr och det kommer hända igen. Men vad har dessa länder för gemensamma nämnare?

Rwanda - 1994
Jag fick först se en film som handlade om folkmordet i Rwanda. Filmen heter "Hotel Rwanda" och kom år 2004. Då fick jag vetskap om detta brutala folkmord och sedan dess började jag läsa om det och har periodvis gått tillbaka och läst om det. På wikipedia kan man läsa om en befälhavare från FN som redan januari 1994 fick information om detta och gjorde allt i sin makt föratt stoppa det men FN gjorde ingenting. Detta är något jag under flera år kritisterat och aldrig kunnat förstå. Varför gjorde man ingenting? FN såg vad som hände men valde att inte agera.


"UNAMIR:s befälhavare Roméo Dallaire fick kännedom om planerna på folkmord i januari 1994, och bad om tillåtelse att konfiskera vapen. Under januari, februari och mars bad han flera gånger om förstärkningar och logistiskt stöd, men FN:s säkerhetsråd avvisade det. USA hade nyligen förlorat slaget om Mogadishu i Somalia och Frankrike, Kina och Ryssland ansåg att FN inte borde involvera sig i vad som sågs som interna rwandiska frågor"

Roméo Dollaire Jag var 5 år gammal när folkmordet i Rwanda skedde och jag har alltid sedan jag fick vetskap om detta undrat varför gjorde man inget mer? Hur kunde man låta detta ske? Jag lovade mig själv att aldrig under min livstid låta något sånt här ske när jag läst på kring detta.. . Om FN hade agerat hade vapen konfiiskerats och folkmordet hade kunnats stoppas. När världens egna länder kunde stoppat folkmordet så såg man först hand om sina egna och evakuerade istället. Den här mannen till höger heter Roméo Dollaire och  gjorde vad han kunde. Han borde få Nobels Fredspris för hans arbete genom tiderna.. Han gjorde det många andra misslyckades med - och det är något vi måste minnas honom för. Idag har det upprättats en Roméo Dollaire Foundation som är ett ideelt projekt för barn att utvecklas till att leda och vissa projekt finns även i Rwanda.

Syrien - Pågående massmord.
Världen ser allt fasansfullt återigen som pågår. Det kommer bilder och videos på döda barn & vuxna men precis som tidigare är detta något FN inte kan hantera. Ryssland vill en sak - USA vill en annan. På grund av dessa olika ntressen i konflikten händer ingenting och detta trots att FN har som uppgift att agera om ett land inte klarar att skydda sin befolkning(!) Oh yes, i remember. Jag var på ett FN möte september 2007 då denna paragraf togss upp. Om ett land inte kan skydda sin befolkning skall FN agera. Men när flera stora parter går in med olika intressen så fungerar inte FN. Principen, Responsibility to protect kom år 2005.

Den röda tråden
Omedvetet har jag fått svar på min fråga tidigare om hur man kunnat låta ett folkmord ske i huvudtaget. Av precis samma anlednning som det nu skett krigsbrott i Syrien. Världen ser vad som händer men det borde göras mer för att stoppa detta. Vi som ser på måste pressa värrldens ledare för att något skall ske. Det är det minsta man kan göra som enskild individ . Men oavsett vad så har Rwanda och Syrien en dyster och gemensam nämnare som binder dessa samma, Det är ett mänskligt misslyckande av stora proportioer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar