tisdag 10 januari 2017

Semuc Champey samt tragedin vid Acatenango...

Lanquin


El Mirador - 600 meter uppför.


Nyårsafton firades vid Semuc Champey i Guatemala tillsammans med Fru, Svärmor och Svärfar. Det var en intressant resa genom Guatemalas regnskog. Jag har aldrig skådat något liknande och tur hade vi med vädret då det var solsken under hela vår vistelse i Lanquin & Semuc Champey. Det var kungligt grönt och otroligt vackert. Vi åkte med en grupp som heter Adventure Tours och allt var väldigt bra anordnat. Resan dit började kl 22:00 på kvällen 30 december 2016 Guatemala City. Res tog 7 timmar och det var genom berg och dalar i Guatemala. Väl framme så gick vi direkt tll hotellet, packade upp våra tillhörigheter och sedan åt vi frukost av tradionell typ dvs: Kaffemed lite mjölk, svarta bönor, ägg, bröd, platanos och fikabröd. Otroligt gott som alltid.









Det var mycket halt vid tillfället.

Semuc Champey & El Mirador

Efter frukosten begav vi oss till Semuc Champey.Det var 1
timmes lång resa i en pickup och det var nedförsbackar och uppförsbackar som jag aldrig sett förut. Se video här. Sen när vi kom framså kunde man om man ville, besöka "El mirador", 600 meter upp. Lucia, Adonay och jag antog utmaningen och det var en utmaning. Det hade regnat 3 dagar nonstop innan vi kom dit tydligen och detta gjorde att det var väldigt halt att ta sig upp för detta branta berg men ingenting är omöjligt. Efter cirka en timme var vi uppe - smutsiga men glada! Sen var det bara att ta sig ned igen och väl framme och efter ramlat 3 gånger så var vi ännu mer smutsiga men glada. =) Sen badade vi en del. Jag tog fram min mobil för att ta bilder - den vattentäta Sony Z3 Compact - men tyvärr läckte det in vatten där det fattades en lite plastlist. På kvällen firade vi nyårsafton med öl, musik & dans som anordnades av hotellet på plats där vi bodde. Det var en bra start på ett gott nytt år - 2017.


Vind och kyla - 6 döda på Acatenango.

I helgen (7 & 8 december) kom det vind och kyla till Guatemala. Det rapporterades att det var så mycket som -8 grader på Acatenango och dess höjd och oförberedda stackars människor som var på vulkanen dog. Jag var uppe på den här vulkanen och att få höra att 6 människor nu dött pga kylan där uppe är hemskt och overkligt på något sätt. Det här visar vad naturen är kapabel till att göra. Det var en kraftig storm med regn och vind. De som dog hade med sig ett tält som flög iväg på grund av vinden och i panik försökte dom ta sig nedför vulkanen. De hade inte med sig rätt utrustning heller. Må de vila i frid.

Jag började göra en video runt 3 januari med instruktioner för framtida äventyrister som vill bege sig upp på vulkanen. I samband med att människor nu dött har jag lagt till en sektion i slutet. Det har tagit lång tid att göra filmen, det är alla detaljer som tar sin tid att redigera. Det kan vara bra att visa vad man bör ta med sig för typ av kläder, särskilt om man ska ge sig ut under november, december och januari som har en tendens att vara lite kyligare.

Det är dock inte -8 grader här i Guatemala City utan det kan bli runt 13 grader på kvällen ibland under december månad och under dagarna 25-30 grader varmt. Samtidigt som den här kylan slog hårt, inte bara på vulkanen, utan i landet så kom det rapporter om att folk dött i Europa på grund av kyla. Detta är en global fråga. Guatemala har inte haft så här kallt på över 10 år. Ser ni något samband här? Jag fick också veta att samma dag, hade Adventure Tours gått upp där. Samma resebyrå som anordnat resan till Semuc Champey men samtliga överlevde och de hade med sig rätt utrustning vid tillfället. Alla lade sig i ett tält för att behålla värmen tillsammans och sedan väntade dom ut stormen när den var som värst.

Följande personer omkom. Vila i frid :-(...
  1. Nimcy Ibania Marroquín

    19 år gammal. 
  2. Lucía Yiré Sánchez Cermeño

    20 år gammal.
  3. Joselyn Yajaira Roldán Velásquez

    21 år gammal.
  4. Francisco Javier Velásquez González

    23 år gammal.
  5. Bany Magdiel Marroquín

    35 år gammal.
  6. Axel Rubén Carranza Enríquez

    46 år gammal.
Ett kapitel avslutas och ett annat tar vid

Efter en lång och härlig semester med min fru och hennes familj så börjar den ta slut. Inom kort kommer vi resa tillbaka till Riket igen. Resan hem blir från Guatemala -> Dallas -> London -> Arlanda.

God natt från Guatemala

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=8Xe6LWETbw0&t=197s

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar