Sky's The Limit!
Acatenango - 4000m - En upplevelse bland höga höjder och skiftande väder
 |
| Uppnått målet!!! |
På morgonen gick vi upp tidigt runt 04:00. Sen lämnade frugan, svärmor & jag hotellet i Antigua och gick till OX Expeditions som låg några kvarter bort. Väl framme träfffade vi vår guide och vi fick skriva under ett papper om ansvarstagande dvs om något skulle hända.(sjukdom, krisfall, etc) Sen fick vi vår lunch som jag trodde var vår frukost. Kvällen innan hade jag handlat en macka på Subway men då tänkte jag att eftersom vi fick en macka så lämnade jag mackan till frugan. Det visade sig dock att det var vår lunch så det var en miss från guide skulle jag säga.
 |
| Paus 1 / 4 |
Att ha med:
x Mössa,Vantar. Gärna ull.
x Vind & vattentät skaljacka samt fleecetröja. Gärna kläder av merinoull.
x 3liter vatten
x Solskyddsfaktor
x Bekväma skor.
x Snickers ca 3 stycken, lite snacks.
x Solglasögon
x En bra kamera.
x Gott humör och en stark vilja.
 |
| 3200 m |
Hur som helst, kl 05.10 var vi redo och så satte vi oss i en minibuss där vi åkte ca 50 minuter från Antigua till Acatenango. Sedan var det det dags - det var direkt en lång uppförsbacke och det var redan från början väldigt krävande eftersom det var mycket vulkaniskt porös yta så var det som att gå i sand vilket gjorde att det också gick sakta. På vägen upp fanns det uppskattningsvis 4 stycken ställen där man tog paus för att äta och dricka.
 |
| Ju högre upp - desto mindre vegetation |
 |
| 3950 m |
I vanliga fall brukar jag vara jättehungrig men adrenalinet gjorde att aptiten försvann så det som hände var att man tryckte i sig halva lunchen och en snickers och sköljde ner det med vattnet. Lite orolig var jag till en början då det kändes kallt trots all utrustning men så fort man började gå blev man varm såklart. Jag tänkte också att det var viktigt att äta och det var jobbigt att aptiten försvann när jag som mest behövde den för all energi är viktig när man ska genomföra något som detta. Det blir tyngre och tyngre ju högre upp man kommer. Så det är viktigt att ta det i sin takt och inte skynda sig upp dels för att kroppen ska anpassa sig till den höga höjden.

Väl uppe på toppen tog vi en längre paus på 1-2 timmar där vi åt lunch, tog fina bilder pch njöt av utsikten. Vi hade tur med vädret då det var riktigt fint med solsken under lunchen på toppen. På vägen tillbaka kom det en storm som heter duga och det gick knappt att se något och det blåste. Det var roligt att vara med om detta. Dels var det soligt, blåsigt, kallt, varmt och stormigt på bara några timmar under min resa upp till en höjd av 3950 meter.

Det var en tuff resa men det var det värt. Vägen tillbaka möttes vi av något som kan likna en liten djungel. Det var som en mindre regnskog och det var mycket molnigt och ibland kunde det även regna. Vägen tillbaka var lika spännande den då i början man gled snabbt genom askan. sen var det storm och efteråt började det regna. Vi mötte Guatemalaner och andra grupper som var på väg upp med stora packningar - för att campa på vulkanen - och sedan mötte vi en 9 årig kille som låg ned. Han var yr & trött och vår guide gav lite tabletter till honom. Förmodligen hade han inte druckit/ätit tillräckligt -eller så klarar han helt enkelt inte höga höjder. Alla är olika och reagerar olika. Jag var tvungen att ta en alvdeon för jag fick huvudvärk när jag var på väg tillbaka ned igen.


Acatenango - 4000m - En upplevelse bland höga höjder och skiftande väder. Den här resan hade allt i ett paket och inte nog med det så fick jag även träffa andra äventyrliga livsnjutare som också lyckades med sina mål. Jag ville redan för 2 år sedan gå upp för denna vulkan men jag var inte redo. Den här gången var allt klart - utrustning och även motivationen! När jag var framme stod svärmor och min fru Lucia och väntade på mig. De hade köpt mat och dricka. Vilka fantatiska kvinnor. Utan deras stöd hade jag inte ens kommit fram till OX HQ.
 |
| Jag & Adam Corn från USA, som också nådde hela vägen upp! |
Större delen av år 2016 har handlat om förberedelse inför just detta event och detta bevisar att ingenting är omöjligt så länge man har en vilja att genomföra det. 2016 är nu då och imorgon börjar ett annat kapitel. Vi får hoppas att 2017 blir ett bra år för oss alla.
God natt från Guatemala
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar