måndag 30 januari 2017

2017 - Nytt kapitel att ta itu med.

Tillbaka i Riket
Då var man tillbaka i riket igen och ja det känns  precis som det skall göra. Den första veckan hade vi en jetlag som inte var från den här världen. Det tog lite över en vecka innan man var tillbaka igen i huvudet och på jorden. Efterlängtad var man av familj som mötte upp oss på Arlanda söndagen 16 januari. Dagen efter började jag arbeta igen som vanligt och sen fick jag en förkylning. Så kan det gå.


Das Miljöbow (Polon)
Det började ganska pyrt faktiskt. Den blåa bilen startade på en gång. Se började den strula och ja, det gick inte framåt längre helt enkelt. Oljelampan blinkade och bilen tjöt  efter att man fått igång den - efter kontroll på stickan var det mer än tillräckligt. Sen lät jag bilen stå några minuter så dog den. Sen startade jag den och körde tillbaka till parkeringen. Där lät jag bilen stå på ett par minuter så dog den igen. Kan det vara batteriet? Kan motorn ha gått sönder? Frågorna kom lika snabbt som varningslampan blinkade. Sen dog den för alltid för att aldrig med någonsin starta. Det var en förlust på flera sätt och det är väldigt tråkigt att den inte fungerar nu längre. 

Assistans - bärgning från punkt a till punkt b
Senare i veckan transporterades bilen av Assistans till verkstaden för kontroll. Ännu idag är det oklart exakt vad som orsakat detta. Senast idag (30/1) var jag på verkstaden där jag bad dem lyfta ur motorn för att ta reda på exakt orsak till detta för att kunna ta ett bättre beslut om hur vi ska gå vidare med bilen. Det blir givetvis lite dyrare för dem att fortsätta hanteringen av bilen men samtidigt vill jag ha lite mer underlag för att sedan ta ställning till vad som ska hända med bilen. Har motorn skurit sig? Det tog hårt att låta den stå 1 månad...

Saab 900i
Oavsett bilens fel så  överlåter jag denna fråga till experterna. Samtidigt håller jag på spanar på framtida bilar och ja, i familjen finns det ju en grå Saab 900i som jag skulle köpt för några år sedan som man kanske skulle satsa på. Lite småfix men den ser fräsch ut och utifrån förutästtningarna så får man ju ta det som finns. Jag har redan påbörjat planerna på att köpa nytt batteri och fixa reservdelar till bilen för att den ska kunna klara besiktningen i år. Planen är prel. att få igång den innan sommaren. Fördelen med att skaffa en Saab är att man har 2 mekaniker i familjen som är duktiga på bilar. 

Kapitel
Januari gick snabbt förbi och det är snart februari och jag har ännu inte hunnit börja planera för 2017 men den viktigaste punkten är att komma igång med en förening som jag länge tänkt startat. Förutom blen så dog mobilen under semestern pga den läckte vatten (Sony Z3 compact) Så kan det vara med det tekniska - det finns inga evighetsmaskiner. 


Trump 
En annan viktig fråga för år 2017 kommer bli att kämpa för mänskliga rättigheter. Det är en jätteviktig fråga särskilt nu när Trump tagit över som President i USA. Världen måste stå enad för den här mannen och kämpa vidare mot allt det galna han sysslar med. Han kategoriserar gärna dig och mig och det  är sådant som orsakar konflikter för människan i det stora hela. Han bygger murar mellan människan när han istället borde satsa på ett öppet samhälle mellan oss människor












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar