Det är farliga tider
Knappt att man vågar skriva något om ens tankar kring det här.
Det här är en händelse som inte får gå obemärkt förbi på något sätt. Syrien är hårt drabbat av krig den senaste tiden så att landet för hjälp i form av dessa konvojer är A och O för oskyldiga människor. Så då är frågan vem är det som har gjort sig skyldig till detta?
Ansvariga
Det finns 4 misstänkta parter här som kan vara ansvariga för brottet som ännu ingen (2016-09-20 18:00) har tagit på sig. USA är helt 100% på att attacken är utförd av Ryssland eller Assads regim. Men varför skullle Ryssland och eller Assads regim bomba hjälpsändningar. Kan det vara så att dom tror att dessa sändningar hjälper rebellerna. Möjligt. Det är inte första gången en konvoj blir attackerad. Vi har sett attacker på sjukhus tidigare bland annat där Ryssland och Assads regim varit skyldiga.
Ryssland: Möjligt
Assads Regim:Förmodligen.
Rebellerna:Nej, det tror jag inte skulle vara utfört av dom. Alla parter har dock gjort sig skyldiga till krigsbrott och våld i Syrien men jag tror inte dom skulle göra så här.
USA:Jag tror inte att det är utfört av USA - det vore ju som att skjuta sig i foten.
Statistiken säger allt
Enligt PHR låg regimen och dess allierade, Ryssland bkom 90% attackerna i Syrien på sjukhus bland annat (1) Rebellerna har dom ens rätt teknik för att kunna utföra den här typen av attack? Nej förmodligen inte. Jag har svårt att tänka mig att dom ens har flygplan?
Referenser
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjukhus-i-skottlinjen-i-syrien (1)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar