onsdag 21 september 2016

V39 - Blodsockervärden

Hälsan

Nu har jag själv börjat en egen utredning kring mina värden och har skaffat mig en blodsockermätare.som jag även kommer visa doktorn i november. Under vecka 39 kommer jag att ta 9 stycken prover totalt fördelade på 3 gånger / dag. Sen jag började träna kan jag enligt min Garmin se att min vilopuls har sjunkit vilket är bra. Sedan får vi se kring blodtrycket och andra vitala värden. Kanske detta kan ge lite vägledning till andra som är i samma situation. 

Sedan 9 augusti har jag tillsammans med min stöttande fru ändrat mycket kring vår kost och liv.  Den här övergångsperioden har 3 stycken faser.

Fas 1

- Skär ner på socker i alla former. 
- Äta nyttigare mat (böner, linser, quinoa)
- Minska kolhydraterna (potatis, pasta, Ris) ¨
- Minska på animaliskt fett(smör, ost, mjölk)

- Mer vardagspromenadder
- Börja träna 2 gånger i veckan.

Fas 2


- Minska dagliga stressen 
- Öka koniditionen genom att springa eller gå längre sträckor minst 1 gång i veckan

Fas 3

- När fas 1 och 2 ingår i det vardagliga livet är det slutfört och därmed är jag på fas 3.













Måndag 26 september

Värde Innan frukost: 4,3 mmol/

Godmorgon! Det har varit en bra helg med besök i lördags av en god vän (Kalle Ek) där vi åt lunch och tog fika eftertåt och sedan har jag vilat mycket. Idag börjar ett nytt kapitel i allas våra liv. För mig börjar veckan med normala värden och inget som jag tycker man bör anmärka på. På vårdcentralen togs säkert ett s.k HbA1c - långtidsblodsocker - Det speglar hur blodsockret legat i genomsnitt de sista 2-3 månaderna. Medan en blodsockervärde endast återspeglar värdet just nu för stunden. Men det gör mig glad att det ser bra ut.


Igår åt jag havregrynsgröt till frukost, tog en liten Billys Pan Pizza till lunch. Jag tog en kardemumma bulle samt tog jag 3 små chokladbitar. På kvällen var vi bjudna på middag där vi bjödspå en fiskgryta med strimlad potatis och sallad. Jag tog 2 stora portioner. Efteråt bjöds det på glass och cbokladsås(runt 20:00) Chokladsåsen bestod av Kakao, lite socker och grädde. 


Havregrynsgröt till frukost med 1 tsk sirap. 

Värde Innan Lunch: 5.1 
mmol/l



Lunch: Strimlad potatismos, fisk i creme fraische m grönsaker
Mellanmål: Banan
Middag: Vitkålsgratäng med ost.


-Värde efter middag(2h efter): 4,6 mmol/l


















Eftersom värdet låg så bra så bestämde jag mig för att testa på fredag och stryka onsdagens tester. Det kan vara en annan variant det här också. Jag  mådde faktiskt inge bra på kvällen och jag kände mig faktiskt lite kallsvettig. Det behöver inte vara något med tanke på att jag åt inte någon sockerrik kost.

Varför får man för lågt blodsocker?
Lågt blodsocker kan bero på för mycket insulin, för lite mat eller ökad fysisk aktivitet.

Hur påverkas kroppen av lågt blodsocker? 
Vid blodsocker under 3,5 mmol/l kan hjärnan påverkas och fungera sämre. Om blodsockret blir för lågt får hjärnan brist på energi. Då frisätts stresshormoner som adrenalin och kortisol, som signaler till levern att frisätta socker. Adrenalin gör att man får hjärtklappning, kan bli darrig och kallsvettig, orolig och irriterad. Detta är varningssymtom vid lågt blodsocker.

Fredag 30 september

Värde Innan frukost:4,5  mmol/l

Havregrynsgröt 
 till frukost















Värde efter Lunch(15:35):  6,2 mmol/l

Lunch: Sallad

Mellanmål:En näve nötter



















Middag:

-Värde efter middag: mmol/l

3 kommentarer:

  1. tror det var denna jag köpte en gång.. fungerar bra. testade också att jämföra värdena med en som kostade satan i sverige och de var samma.

    http://www.dx.com/p/1-7-lcd-pulse-scanning-wrist-watch-blood-pressure-monitor-silver-2-x-aaa-143958#.V-JrRpN97fY

    SvaraRadera
  2. Hej Patrik! Tack den slår jag till på i sådana fall. :-)

    SvaraRadera
  3. Då har jag köpt en sådan som du tipsade om. :)

    SvaraRadera