En ny vecka med nya möjligheter
Där blev jag skyldig 900 till staten. Nu fick jag mitt skattebesked äntligen! Så kan det gå. Inga imponerande siffror för wcs förra året direkt heller men vi lever i en värld som förändras varje dag på olika sätt. Jag har försökt komma på flera andra banor där jag kan jobba men tyvärr har inte marknadsföringen givit något så jag har inledningsvis kommit på ett område jag kommer jobba mer med och det är just IT-Säkerhet då jag är utbildad datasäkerhetstekniker. Jag har också inlett ett kapitel där jag jobbar mer med linux på fritiden och har bland annat installerat en linuxbaserad brandvägg. Det känns som en naturlig del att lära sig något nytt och det är mycket spännande. Jag har tidigare jobbat med pfsence och Monowall som jag kan rekommendera. PFSence var dock något strikt med vilka nätverkskorts som används. Se till att du använder ett Intel nätverkskort och inte något annat.
Hälsan
"Ät frukost som en kung, ät lunch som en rik och ät middag som en hemlös"
- Margarita Gomez (Min frus mormor)
Jag har mått bättre sedan jag började mitt nya liv där jag uteslutit socker, smör, mindre: Ris, potatis etc. Jag har lärt mig äta macka utan smör vilket jag trodde till en början var omöjligt men nu förstår jag att kroppen gillar rutiner och att det i slutändan handlar om att få i sig mat oavsett vad. Nu kan jag inte tänka mig en dag utan Havregrynsgröt. För ett år sedan åt jag förmodligen ingenting till frukost eller något väldigt onyttigt som inte stod min hälsa till fördel och något som säkert snabbat på min väg till diabetes för oavsett vad har jag anlag för det. Det finns i släkten. Men jag skjuter upp på den genom träning och kost för det kan vara oundvikligt. Men jag tror alla tjänar på att äta rätt oavsett vad så kan man utveckla en diabetes om man missköter sin kost. Se det som en funktion och ju mer du sliter på den ju mer intolerans kan du bli. Mycket i livet handlar om balans och att vi inte får en för hög mängd av något utan med måtta.
Dagens hälsotips:
Undvik teflonstekpannor
Anledning: Teflon släpper giftiga kemikalier
Undvik att värma matlådor i plast - köp matlådor i glas! Undvik att laga mat med plast i huvudtaget.
Anledning: Plast släpper giftiga kemikalier.
Kost på samvetet
När jag nu äter glass eller något som jag egentligen inte behöver men som är väldigt gott känner jag inte samma glädje. Tanken på diabetes skrämmer skiten ur mig. Det är en väldigt stöttande fru jag har som hjälper mig och även hon har hakat på den nya livsstilen där vi utesluter mycket av detta. Vad vore vi utan våra fruar som stöttar oss. Vet ni det finns ett ordspråk som lyder "Bakom varje framgångsrik man finns en kvinna" Där passar Lucia in under. Jag har också börjat läsa mer vad allt vi stoppar i oss innehåller. Det är läskigt att se alla E ämnen som är cancerframkallande. Tyvärr finns många sådana ute i butiikerna.
Sweaid
Det senaste som har hänt är att Mayan Families är intresserade av ett samarbete och att vi nu inleder diskussioner kring hur ett sådant samarbete skall se ut. Det är inte omöjligt att vi i samband med resan till Guatemala besöker deras lokala säte i Solola för att se hur vi bäst kan hjälpa till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar