fredag 30 september 2016

Utvärdering V39 - Blodsockerkontroller.



Utvärdering
Efter en del stickande i fingret så har jag då sett resultat den senaste veckan. Resultatet har legat på morgonen från ca 4,5 till efter lunch ca 5-6 och på kvällen åter 4 mmol. Jag tycker det ser normalt ut men det är logiskt. I och med att jag ändrat mina matrutiner är dessa värden såsom dom bör se ut varje dag. Jag kan bara tänka mig vilka värden jag hade tidigare när jag slarvade med kosten. Detta kan ha gjort att mitt snittsockervärde var högt men i och med att jag den senaste 2 månaderna tänkt efter ordentligt och justerat kosten är mina nivåer åter normala. Förmodligen skjuter jag fram min framtida diabetes tre decennium genom denna livsförändring. 

Vad har jag lärt mig

Det har varit en intressant vecka att se vad jag har för värden. Jag har bland annat lärt mig att illamåendet jag kan känna innan lunch och vissa kvällar beror nu för tiden på grund av lågt blodsocker och inte högt. Det var skönt att få det bekräftat att allt är bra sålänge jag sköter kosten och nu vet jag hur det är att ha koll på blodsockernivån.
Förhoppningsvis behöver jag inte oroa mig för detta en period framöver och jag räknar med att testerna i November är normala och det är viktiga är ju att framför allt hålla sin nivå bra. Dricker man exempelvis läsk så går kurvan upp för att sedan falla snabbt. Det är sådant man ska undvika. När den befinner sig på topp skjuter kroppen ut en massa insulin för att kunna hantera det. Sen äter man något mer som innehåller något sött då går det upp igen - dessa ups and downs är det som jag tror inte är bra. Jag kan tänka mig att mina nivåer nu sett ut som den mörka linjerna. Mina resultat styrker detta också. Jag märker också att mitt bukfett minskat och jag känner att jag orkar mer nu när jag äter en stabil frukost såklart. Jag är mer koncentrerad bland annat. 

Fokus på hjärtatJag är nöjd med veckan som den varit och resultaten. Det som jag kommer fokusera på senare är blodtrycket som i mitt fall varit högt sedan 2014 under ett par kontroller.I mitt fall kommer det eventuellt bli så att jag måste ta läkemedel för det såvida inte den nya livsstilen ändrat blodtrycksvärdet. Men det är en annan femma. 

Nu är det helg och vila som gäller. För alla som följt med och läst detta vill jag tacka och jag hoppas ni tycker det är intressant och att jag kan påverka till det bättre och kanske ge lite inspiration för andra i samma situation som mig. Jag brukar tänka att så länge man försöker är man en vinnare och det är viktigt att ta en dag i taget. Livet är som en mycket skör tråd och ta vara på nuet - varje minut för den tiden kommer du aldrig få tillbaka. Precis som med så mycket annat utgå alltid ifrån hjärtat och gör något gott i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar