tisdag 28 juni 2016

Midsommarfirandet och tillbakablick

Innan-midsommaren-middagen
På kvällen innan midsommarfirandet var det en middag med min fru och min far. Maten bestod av 4 rätter kinesiskt och det var riktigt gott. För det första så tror jag inte far kommer ut allt för ofta då han befinner sig på ett äldreboende. Det är inge illa riktat mot personalen men det brukar vara personalbrist inom äldreomsorgen och då finns inte alltid möjligheter.

Erfarenheter
Jag har jobbat som vårdbiträde under en period på cirka 2 år från januari 2011 till och med maj 2013. Jag hade morgonpass, kvällspass och helgpass. Det var 8 boende på avdelningen och jag kände ofta att tiden inte räckte till för det där lilla extra eller det där som ska vara bas. Hinna sätta sig ned och prata till exempel. Det var oftast mycket runtomkring som behövde fixas och jag kunde uppleva jobbet som stressigt men vi hann oftast fixa det i gruppen. Så att ta till vara på dagar som denna är underbart. En vacker dag i framtiden kommer det här att vara ett minne att se tillbaka till...

2 olika liv - en gemensam nämnare
Min fru och far delar mycket gemensamt - båda har dom fått en stroke. Lucia var 22 (mars 2011) år gammal och far var runt 58 år (6 december 2010) gammal när han fick sin först stroke. Jag kommer nog aldrig helt att kunna förstå vad det innebär. Jag kan tänka mig och det jag fått höra men det är endast dom som själva blivit drabbade som verkligen förstår hur det känns både psykiskt och fysiskt. Jag jobbar alltid med att försöka förstå hur jag bäst kan hjälpa till. Det är inte lätt för en hjärnskada är osynlig oftast men den drabbar hela "systemet" och en stroke är aldrig den andre lik. Det finns människor som får "tior" och återupphämtar sig snabbt. Så hur det visar sig kan se väldigt olika ut. Min far sitter i rullstol och har inte riktigt återupphämtat sig. På Lucia kan man inte längre se det men man ser det när hon går och under ytan finns det också mycket påfrestningar som hindrar i livet. Lucia är mitt allt och utan henne vore jag förmodligen inte den jag är idag.







Midsommarfirande
Då var alla ägg uppätna och sillen slut från bordet. Midsommaren kom och midsommaren gick och den firades på hemmaplan med flera medlemmar från familjen. Först var det lite småfix med tårtan och efter det var det raka vägen till Krögaren dit färdtjänsten kom för att hämta far. Sedan åkte vi från krögaren till tolvmannagården. Och efter det blev det ut till Ekeby där vi åt en gemensam middag med familjen. Det var mycket trevligt.


Pappa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar