Tillbakablick
Det var
snart 2 år sedan jag skrev något här. På 2 år hinner mycket hända på gott och
på ont. Efter att jag jobbade på Socialstyrelsen gick jag vidare till ”Nordic
Choice Hotels” där jag jobbade på Service och Support. Sedan gick jag till Ants
där jag just nu befinner mig. Jag jobbar på Supportavdelningen och jag trivs
mycket bra i min roll. Jag har äntligen hittat arbetet där allting är bra. Jag
har bra kollegor och det finns stora utvecklingsmöjligheter men det bästa är
att jag får ge IT-Support till högsta nivå.
Så vad har
hänt? För snart 1 år sedan tog jag körkortet. Det var en milstolpe i mitt liv
för det har alltid känts som ett stort hinder på flera olika sätt. Men
ingenting är omöjligt. Jag körde på Danderyds Trafikskola och jag började köra
där september 2015 efter jobbet så det blev ofta kvällspass. Tur för mig var
att min lärare bodde i Rimbo så då var det smidigt att åka med honom.
Jag hade
cirka 20 stycken olika kvällspass fördelat på en period under september 2014
till och med maj 2015. Jag hade teoriprovet måndagen 30 maj 2015 vilket jag
kuggade på. Jag fick 48 poäng. Det var också själva teorin jag var orolig för
inte själva körningen. Uppkörningen hade jag i Sollentuna dagen efter och den
klarade jag. Så efter att jag klarat uppkörningen var jag åter dag och natt
instängd i rummet för att plugga. Jag tänkte hela tiden ”Tänk om jag
misslyckas?” Men det gick bra. Jag fick 56 poäng på teoriprovet 8 juni 2015 och
hade därmed mitt körkort. Detta har blivit som en nationaldag för mig om jag
bortser från den 3 varje månad då jag och min fru firar vår så kallade
månadsdag. Det är viktigt att minnas och bevara stora dagar i ens liv. Dom
största dagarna i mitt liv är den 3 mars 2008 då jag blev tillsammans med min
Fru Lucia och givetvis 12 december 2009 – dagen vi gifte oss i Guatemala.
Projekt och framtiden
Efter mitt första inlägg jobbade jag inte så mycket
med Sweaid utan det har legat passivt under en större period. Jag vet inte varför
det blev så men jag har nog haft en del i det privata som tagit sin tid. Sedan
jobbade jag en hel del med Webbslingan, mitt företag som numer heter
Webbslingan Consulting Sweden WCS. Sedan september 2015 jobbar jag inte längre
med IT-Support men jag ger teknisk rådgivning snarare. Jag har lite planer där
som jag hoppas kunna fortsätta med. IT är ett stort område och jag kommer helt enkelt att välja en väg där
jag anser mig kunna bidra med något.
I början på 2016 tog jag åter upp mina planer på att
komma igång med min ideella förening Sweaid. En kompis har gjort hemsidan www.sweaid.se och jag har aktivt letat efter
personer som skulle kunna tänka sig vara intresserade att driva detta
tillsammans med mig. Jag har bland annat skrivit på Linkedin och sedan har jag
annonserat lite på Facebook. Ett av mina projekt jag skulle vilja göra är att samla
in pengar till olika områden i Guatemala inte helt oväntat då vi reser dit
vartannat år. Jag vill bidra med bistånd och utveckling till skolor på
landsbygden men det som har varit svårt är just att få kontakt med utsatta
områden. Jag har varit i kontakt med Svenska Ambassaden i Guatemala med tips på
olika föreningar som jobbar i Guatemala för att få information och kontakter.
Sedan har jag varit i kontakt med SF BIO kring insamling av pengar – detta skulle
i sådana fall kunna göras med panten som biobesökarna lämnar men SF hade redan
avtal med Friends. Det är också bra så jag fortsätter att fundera ut hur jag
kan samla in pengar. Men det absolut viktigaste är att jag kommer igång med
föreningen, skaffar 90 konto innan insamlingarna går igång men jag har inte
haft allt för många intressenter tyvärr ännu.
Jag har haft tankar på att starta en hjälporganisation
sedan jag var 16 år gammal så jag kommer inte sluta att kämpa. Jag vill göra
mening i livet och kan jag hjälpa andra så kommer jag att göra det på ett eller
annat sätt. Det som jag inte tycker om med många andra organisationer är att
mycket går bort i administrationsavgifter. I Sweaid kommer transparens att vara
A och O. Genom sociala medier kommer vi att visa hur det går med insamlingarna
och för varje projekt kommer det att finnas en ansvarig projektledare som ser
till att allt går rätt till. Det är inte
lätt och det finns redan en massa organisationer – det förstår jag. Men min
tanke är att göra skillnad på ställen som verkligen är utsatta.
Jim Håkan Larsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar