fredag 10 juni 2016

Tiden är relativ

Tillbakablick

Det var snart 2 år sedan jag skrev något här. På 2 år hinner mycket hända på gott och på ont. Efter att jag jobbade på Socialstyrelsen gick jag vidare till ”Nordic Choice Hotels” där jag jobbade på Service och Support. Sedan gick jag till Ants där jag just nu befinner mig. Jag jobbar på Supportavdelningen och jag trivs mycket bra i min roll. Jag har äntligen hittat arbetet där allting är bra. Jag har bra kollegor och det finns stora utvecklingsmöjligheter men det bästa är att jag får ge IT-Support till högsta nivå. 

Så vad har hänt? För snart 1 år sedan tog jag körkortet. Det var en milstolpe i mitt liv för det har alltid känts som ett stort hinder på flera olika sätt. Men ingenting är omöjligt. Jag körde på Danderyds Trafikskola och jag började köra där september 2015 efter jobbet så det blev ofta kvällspass. Tur för mig var att min lärare bodde i Rimbo så då var det smidigt att åka med honom.

Jag hade cirka 20 stycken olika kvällspass fördelat på en period under september 2014 till och med maj 2015. Jag hade teoriprovet måndagen 30 maj 2015 vilket jag kuggade på. Jag fick 48 poäng. Det var också själva teorin jag var orolig för inte själva körningen. Uppkörningen hade jag i Sollentuna dagen efter och den klarade jag. Så efter att jag klarat uppkörningen var jag åter dag och natt instängd i rummet för att plugga. Jag tänkte hela tiden ”Tänk om jag misslyckas?” Men det gick bra. Jag fick 56 poäng på teoriprovet 8 juni 2015 och hade därmed mitt körkort. Detta har blivit som en nationaldag för mig om jag bortser från den 3 varje månad då jag och min fru firar vår så kallade månadsdag. Det är viktigt att minnas och bevara stora dagar i ens liv. Dom största dagarna i mitt liv är den 3 mars 2008 då jag blev tillsammans med min Fru Lucia och givetvis 12 december 2009 – dagen vi gifte oss i Guatemala.

Projekt och framtiden

Efter mitt första inlägg jobbade jag inte så mycket med Sweaid utan det har legat passivt under en större period. Jag vet inte varför det blev så men jag har nog haft en del i det privata som tagit sin tid. Sedan jobbade jag en hel del med Webbslingan, mitt företag som numer heter Webbslingan Consulting Sweden WCS. Sedan september 2015 jobbar jag inte längre med IT-Support men jag ger teknisk rådgivning snarare. Jag har lite planer där som jag hoppas kunna fortsätta med. IT är ett stort område och  jag kommer helt enkelt att välja en väg där jag anser mig kunna bidra med något.

I början på 2016 tog jag åter upp mina planer på att komma igång med min ideella förening Sweaid. En kompis har gjort hemsidan www.sweaid.se och jag har aktivt letat efter personer som skulle kunna tänka sig vara intresserade att driva detta tillsammans med mig. Jag har bland annat skrivit på Linkedin och sedan har jag annonserat lite på Facebook. Ett av mina projekt jag skulle vilja göra är att samla in pengar till olika områden i Guatemala inte helt oväntat då vi reser dit vartannat år. Jag vill bidra med bistånd och utveckling till skolor på landsbygden men det som har varit svårt är just att få kontakt med utsatta områden. Jag har varit i kontakt med Svenska Ambassaden i Guatemala med tips på olika föreningar som jobbar i Guatemala för att få information och kontakter. Sedan har jag varit i kontakt med SF BIO kring insamling av pengar – detta skulle i sådana fall kunna göras med panten som biobesökarna lämnar men SF hade redan avtal med Friends. Det är också bra så jag fortsätter att fundera ut hur jag kan samla in pengar. Men det absolut viktigaste är att jag kommer igång med föreningen, skaffar 90 konto innan insamlingarna går igång men jag har inte haft allt för många intressenter tyvärr ännu.

Jag har haft tankar på att starta en hjälporganisation sedan jag var 16 år gammal så jag kommer inte sluta att kämpa. Jag vill göra mening i livet och kan jag hjälpa andra så kommer jag att göra det på ett eller annat sätt. Det som jag inte tycker om med många andra organisationer är att mycket går bort i administrationsavgifter. I Sweaid kommer transparens att vara A och O. Genom sociala medier kommer vi att visa hur det går med insamlingarna och för varje projekt kommer det att finnas en ansvarig projektledare som ser till att allt går rätt till.  Det är inte lätt och det finns redan en massa organisationer – det förstår jag. Men min tanke är att göra skillnad på ställen som verkligen är utsatta.
Jim Håkan Larsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar